HomeReports and Publications

گزارش سالانه‌­ی وضعیت آزادی بیان، خبرنگاران، رسانه‌ها و حق دست‌رسی به اطلاعات

بنیاد فهیم دشتی

پس از آن که در اگست 2021 طالبان در نتیجه‌­­ی فرار اشرف غنی، تمام قدرت حاکمه در افغانستان را به صورت یک جانبه تصرف کردند، همان گونه که توقع می رفت، آنان بدون توجه به توقعات مردم افغانستان و جامعه­ی بین­المللی، اقداماتی را به اجرا گذاشتند که با هیچ رسم و آیین سازگاری نداشته و فقط به اساس قرائت های فردی از دین و به اساس اصول جامعه­ی بدوی تدوین گردیده است. رفتار و عمل‌کردهای طالبان تمام عرصه‌های زنده­گی در افغانستان را تحت تأثیر منفی و یک عقب‌گرد کلی قرار داد که از آن جمله وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان، و به همین گونه دریافت و چرخش اطلاعات را به صورت اساسی صدمه زد.

رهبری بنیاد فهیم دشتی، به منظور مطالعه و بررسی دقیق و غیرجانبدارانه­ی وضعیت آزادی بیان، خبرنگاران، رسانه ها و حق دسترسی به اطلاعات، تصمیم گرفت تا هر سال گزارشی از وضعیت آزادی بیان، رسانه‌ها، خبرنگاران و حق دست‌رسی به اطلاعات را به نشر سپرده، توجه جامعه­ی بین­المللی را نسبت به آن جلب کند. به همین منظور نخستین گزارش در این خصوص پس از مصاحبه و کسب معلومات از تعدادی از خبرنگاران فعال در افغانستان ترتیب گردیده که شامل آمار و ارقام خشونت علیه خبرنگاران، مشکلات زنان خبرنگار، توقف نشرات رسانه ها پس از اگست 2021، وضعیت حق دسترسی به اطلاعات، و سروی وضعیت آزادی بیان و امنیت خبرنگاران در افغانستان می­گردد.

دریافت عمومی نشان می­دهد که افغانستان پس از اگست 2021 از نظر رعایت موازین حقوق بشر و به ویژه حق آزادی بیان و آزادی رسانه­ها در یک وضعیت بحرانی و مشابه به شرایط دور اول حاکمیت طالبان (1996 – 2001) قرار گرفته است. تمام معیار های شامل در شاخصه‌های سنجش سطح آزادی بیان سیر نزولی داشته و هیچ یک از معیارها رعایت نمی­گردد. با آن که به صورت ظاهری قانون رسانه های همه­گانی نافذ پنداشته می­شود، اما هیچ تضمین و اعتباری نسبت به رعایت آن وجود نداشته و اعمال فشار و تهدید توسط طالبان یگانه اصل موجود در این عرصه به حساب می­آید.

در کنار نقض معیار های آزادی بیان، وضعیت امنیتی خبرنگاران نیز روز به روز بحرانی تر می­شود. با آن که به دلیل کم شدن تعداد رسانه ها، کم شدن تعداد خبرنگاران، بازتاب نیافتن شکایات، عدم موجودیت مراجع درج شکایات و ترس و تهدید حاکم بر فضا، در تعداد وقایع درج شده­ی خشونت نسبت به خبرنگاران از نظر کمی یک کاهش کاذب به میان آمده، اما کیفیت تهدید به مراتب بلندرفته و سبب نقض صریح و سازمان­یافته­ی آزادی بیان می­گردد. به اساس گزارش کمیته­ی مصئونیت خبرنگاران تنها در سال 1401 خورشیدی 158 مورد خشونت به شمول 18 مورد زخمی شدن و یک مورد قتل نسبت به خبرنگاران صورت گرفته است. موارد باقیمانده، شکنجه و زندانی شدن غیر قانونی  را در بر می­گیرد.

با توجه به این نکته که حق آزادی بیان و حق دسترسی به معلومات و اطلاعات از حقوق اساسی و ابتدایی افراد در هر جامعه­ی دموکراتیک است و با توجه به این امر که در تمام جوامع و به ویژه در شرایط بحران و جنگ، نقش رسانه‌ها در ارایه‌ی معلومات دقیق و به موقع بسیار ارزنده و حیاتی پنداشته می‌شود؛ بنیاد تلاش اعظمی به خرج خواهد داد تا گزارش های مؤثق و دقیق از وضعیت آزادی بیان و وضعیت خبرنگاران و هم چنان وضعیت رسانه ها در افغانستان را به صورت منظم به نشر بسپارد.

جا دارد تا از همکاران ما در بنیاد فهیم دشتی آقای صدیق­الله توحیدی، بانو خوش‌ناز محجوب، داکتر حمید هامی و کاوه آهنگر که در کار تهیه­ی گزارش سالانه‌ همکاری همه جانبه کرده اند، اظهار سپاس و قدردانی شود.

با احترام
سیاره دشتی
رییس بنیاد فهیم دشتی

برای مطالعه‌ یا دانلود متن کامل گزارش لطفاً روی لینک زیر کلیک کنید:

Leave a Reply

Back to top button