HomeNews

اعلامیه مطبوعاتی بنیاد شهید فهیم دشتی در باره خطر سقوط کامل آزادی بیان و رسانه‌ها در افغانستان

تاریخ: 23 اسد 1402

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، طالبان پس از اشغال کابل در مخالفت کامل با تعهدات و وعده‌های شان در مذاکرات دوحه، به رعایت هیچ ارزش حقوق‌بشری پابند نمانده و با دست یافتن به قدرت و حاکمیت، بیش‌ترین صدمات را به حقوق بشر، حقوق طبیعی بانوان و ارزش‌های آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، وارد کردند.

در دو سال پسین، طالبان مکاتب، دانشگاه‌ها و موسسات تعلیمی و تحصیلی را به روی دختران و بانوان بسته، حق کار آنان را سلب کرده و حتا برون شدن آنان از منزل را مانند دور اول حاکمیت شان، قدغن کرده و مواجه با تهدیدات حیاتی ساخته‌اند.

طالبان در نخستین اقدام، کمیسیون دسترسی به اطلاعات را منحل کرده و قانون رسانه‍‌های همه‌گانی را در حالت تعلیق قرار دادند که در نتیجه، کار رسانه ها و خبرنگاران در یک حالت کاملا نامطمین قرار گرفت.

به گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، از ۱۲هزار خبرنگار و کارمند رسانه در افغانستان، دو سوم و یا حدود ۸۰۰۰ تن آنان شغل خود را از دست داده و۸۰ درصد زنان خبرنگار ترک مسلک کرده اند. این سازمان می‌افزاید که ۴۳ درصد از رسانه‌های افغانستان از صحنه‌ی کار ناپدید شده و از اگست تا دسمبر ۲۰۲۱ از جمله ۱۰۷۸۰ کارمند فعال در اتاق‌های خبر، در طی سه ماه اول حاکمیت طالبان، فقط ۴۳۶۰ نفر باقی مانده بود.

در کنار ده‌ها واقعه‌ای که در دو سال پسین به صورت سازمان‌یافته بر ضد معیارهای آزادی بیان، رخ داده است، اخیراً طالبان دست به اقداماتی زده‌اند که نشان می‌دهد هرگونه تعامل و چشم‌داشت جامعه‌ی جهانی از آنان، چیزی بیش از ضیاع وقت و برباد دادن دست‌آورد های مردم افغانستان نیست.

با آن که بسیاری رسانه‌ها به علت مشکلات امنیتی و اقتصادی با خطر عدم فعالیت مواجه اند، در ننگرهار، طالبان رادیوتلویزیون “همیشه‌بهار” را بسته و با یورش بر دفاتر رادیوهای “نن” و “جوانان” آنان را نیز از فعالیت باز داشته اند.

در حالی که نماینده‌گان جامعه‌ی جهانی به نام تعامل مستقیم و با آرزوی واهی تغییر در سیاست‌های سختگیرانه‌ی طالبان با آنان ملاقات کرده و به گزارش سیگار، ایالات متحده امریکا حدود ۲.۲۵ میلیارد دالر را در دو سال گذشته به طالبان کمک مالی کرده است، از مدتی به این‌سو، چندین خبرنگار و فعال حقوق‌بشری در بند طالبان به سر برده و از سرنوشت شان هیچ خبری در دست نیست؛ طالبان در اقدامات اخیر شان، وحدت ابدالی، خبرنگار و عکاس را در غزنی، فقیر محمد فقیرزی، رئیس، و جان آغا صالح، خبرنگار رادیو کلید را در ننگرهار، حبیب سراب، خبرنگار آریانا نیوز را در پکتیا، و حسیب‌ حسن، خبرنگار سلام وطندار را در کندز گرفتار کرده اند. به همین گونه سه خبرنگار دیگر، نجیب فریاد، خبرنگار آریانانیوز، هاتف آرین و صبغت‌الله توران از خبرنگاران محلی در جریان تهیه گزارش از یک حادثه آتش‌سوزی در ولایت بلخ بازداشت شده‌اند.

بنیاد شهید فهیم دشتی، با نکوهش سیاست‌های ضدبشری طالبان که در برخی مناطق کشور تا مرز جنایت بر ضد بشریت هم پیش رفته است، در دومین سالگرد اشغال کابل، از جامعه جهانی توقع می‌برد تا با اعمال فشار بر طالبان و حامیان شان، زمینه بازگشت دموکراسی و مردم‌سالاری در کشور و دست یافتن مردم به حقوق و آزادی‌های طبیعی شان را فراهم گردانیده و با توجه به ماهیت طالبان در دو سال گذشته، شکار دسایس و وعده‌های میان‌تهی آنها مبنی بر تغییر مثبت نگردند.

بنیاد شهید فهیم دشتی، با آن که هرگونه تعامل، بدون اقدامات عملی طالبان را خیال واهی و خوشباورانه تلقی می‌کند، از نهادهای جهانی مقیم در کابل به شمول دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد، توقع می‌برد تا فشار لازم را در راستای آزادی خبرنگاران و کنش‌گران حقوق بشری که در اسارت طالبان به سر می‌برند، وارد سازد و با استفاده از هرگونه امکانات از سقوط کامل آزادی بیان و رسانه ها که جامعه‌ی ما با آن مواجه است، جلوگیری نمایند.

:سایر زبان ها

د فهیم دشتي بنسټ مطبوعاتي اعلامیه

Изҳороти Бунёди Даштӣ бо забони тоҷикӣ

Leave a Reply

Back to top button