HomeNews

زنان افغانستان و ایران در تقلای کسب حقوق شان در سازمان ملل

بنیاد محمد فهیم دشتی و موسسه امام علی در یک برنامه مشترک در سازمان ملل متحد، موضوع به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در ایران و افغانستان را مطرح کردند.

در این برنامه که به تاریخ ۱۵ ماه مارچ در حاشیهٔ یک سری فعالیت‌های سازمان ملل متحد در رابطه به هشتم مارچ روز جهانی زن برگزار شده بود، بانو سیاره دشتی به نماینده‌گی از نهادهای برگزار کنندهٔ نشست، شرکت کننده‌گان را خوش آمدید گفته، در مورد وضعیت ناگوار زنان در افغانستان معلومات به‌روز شده ارایه کرد. هم‌چنان خانم زهرا رحیمی در مورد مشکلات زنان در ایران و این که چگونه سیستم حقوقی آن‌جا زمینه‌ای اپارتاید جنسیتی را در آن کشور فراهم کرده است، صحبت نمود.

در ادامهٔ برنامه خانم لیلا خلیلی در مورد این که چگونه تحولات پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ در افغانستان که منجر به قدرت‌گیری مجدد طالبان در این کشور گردید، زنده‌گی زنان افغانستان را متحول کرد و عملاً اپارتاید جنسیتی را در کشور بوجود آورد، صحبت کرد.

آخرین سخنران این برنامه بانو مروه دشتی بود. مروه دشتی در صحبت‌های خویش به آمار و ارقام، فرامین و دستورها و بازداشت‌های غیرقانونی بانوان توسط گروه طالبان، شکنجه و آزار و اذیت آنها ارایه کرد. صحبت‌های مروه دشتی که مورد استقبال شرکت‌کننده‌گان قرار گرفت، متمرکز بود بر سرگذشت شخصی خودش پس از سقوط افغانستان و شهادت پدرش، محمد فهیم دشتی، خبرنگار شناخته شده و همچنان وضعیت دختران و زنان در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان.

در اخیر برنامه شرکت کننده‌گان پرسش‌های خویش را مطرح کردند که از جانب سخنرانان برنامه پاسخ داده شد.

گفتنی است که بانو سیاره دشتی به نماینده‌گی از بنیاد محمد فهیم دشتی در ضمن این سفر دیدارهای با برخی دیپلمات‌های مستقر در سازمان ملل به شمول آقای باب ری، نمایندهٔ دایمی کانادا و نصیر فایق، نمایندهٔ دایمی افغانستان در سازمان ملل و همچنان خانم رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان، داشت. در تمام این ملاقات‌ها بحث به رسمیت شناسی اپارتاید جنسیتی در افغانستان از جانب جامعهٔ جهانی موضوع محوری صحبت‌ها بود.

موضوع به رسمیت شناسی اپارتاید جنسیتی در حالی از جانب بنیاد محمد فهیم دشتی و موسسهٔ امام علی در مقر سازمان ملل مطرح می‌گردد که همین چند قبل خانم نرگس محمدی، برنده جایزهٔ نوبل صلح سال ۲۰۲۳ و بنیاد محمد فهیم دشتی، طی یک نامه سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل از آقای آنتونیو گوتراش خواستند تا موضوع اپارتاید جنسیتی را در افغانستان و ایران به رسمیت بشناسد.

Leave a Reply

Check Also
Close
Back to top button